برای چاپ cmyk  بهتر است یا rgb

تا حالا به این فکر کرده اید که برای انجام یک طرح گرافیکی باید از چه ترکیب رنگی استفاده کنید؟ البته قبل از آن باید مشخص کنید که طرح گرافیکی  خود را برای وب  یا چاپ لازم دارید. هنگام طراحی برای چاپ ، موارد کاملی وجود دارد که باید در نظر بگیرید مانند خود طرح ، ترکیب رنگی، نوع کاغذی که می خواهید استفاده کنید و همچنین هزینه های مرتبط با پروژه. شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که برای چاپ بهتر است از CMYK  یا  RGB استفاده کنیم؟ در این مقاله سعی کرده ایم بیشتر درمورد تفاوت ترکیب های رنگی RGB و CMYK صحبت کنیم و به این نتیجه برسیم که CMYK بهتر است یا RGB پس با ما همراه باشید.

RGB چیست؟

منظورمان از فضای رنگی در وب همان ترکیب رنگی (قرمز سبز آبی) در رایانه و نمایش تصاویر رنگی به صورت الکترونیکی است. تمام صفحه های تلویزیون ، کامپیوتر و نمایشگرهای الکترونیکی با تولید چراغ های قرمز ، سبز و آبی ترکیب رنگی (RGB) ایجاد می کنند به این علت که چشمان ما به قرمز ، سبز و آبی حساس هستند و مغز ما این رنگ ها را با هم مخلوط می کند

CMYK  چیست

CMYK مخفف Cyan ، Magenta ، Yellow و Key است: این رنگ ها بیشتر در فرایند چاپ استفاده می شوند یک چاپخانه از نقاط مرکب برای ایجاد تصویر از این چهار رنگ استفاده می کند. ‘کلید’ در واقع به معنی سیاه است.  به عنوان مثال ، فیروزه ای و زرد وقتی یکی روی دیگری قرار می گیرد سبز ایجاد می کند.

نمایش رنگ های RGB  در وب

برای نمایش صفحه ، زیر پیکسل های قرمز ، سبز و آبی با شدت مناسب  رنگ می گیرند. وقتی هر سه زیر پیکسل زیاد روشن شوند، رنگ سفید تولید می شود. با کاهش شدت به همان اندازه، سایه های خاکستری نیز به دست می آیند. رنگ اصلی صفحه وقتی خاموش می شود که همه زیرپیکسل ها خاموش شوند.

نمایش رنگ های RGB  در وب
رنگ های RGB به عنوان افزودنی شناخته می شوند ، به این معنی که با نور ایجاد می شوند. رنگ های افزودنی از مشکی شروع می شوند و با افزودن رنگ ، روشن و سبک می شوند تا زمانی که سفید شوند. صفحه ای که در حال حاضر از آن می خوانید ، رنگهای ساخته شده از نور را نشان می دهد.

نمایش رنگ های  CMYKدر چاپ

برای چاپ روی کاغذ ، از فضای رنگی CMYK استفاده می شود نه RGB. CMYKترکیبی از مرکب های فیروزه ای ، سرخابی ، زرد و سیاه رنگ ها را تشکیل می دهند. رنگ سفید معمولاً با استفاده از کاغذ سفید و بدون جوهر بدست می آید. اگرچه رنگ سفید از اهمیت حیاتی برخوردار است، می توان رنگ سفید را به فرآیند CMYK اضافه کرد.
مدل CMYK از رنگهای کم کننده استفاده می کند به این معنا که پس زمینه از رنگ سفید شروع می شود (مانند یک صفحه کاغذ در چاپگر) و با افزودن رنگ بیشتر ، تیره می شود تا سیاه شود.آنها اساساً مخالف یکدیگر هستند، CMYK سفید شروع می شود و سیاه می شود ، RGB سیاه شروع می شود و سفید می شود.

تفاوت RGB  با CMYK

از ترکیب رنگ  RGB در صفحه های نمایش دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود که دارای پیکسل های قرمز ، سبز و آبی هستند. چاپگرها دستگاه های CMYK هستند که از جوهرهای فیروزه ای ، سرخابی ، زرد و سیاه استفاده می کنند. از نظر تئوری، قسمتهای مساوی جوهرهای فیروزه ای ، سرخابی، زرد و سیاه در فرایند چاپ استفاده می شوند. RGB و CMYK فرآیندهای رنگی هستند که همه با آنها آشنا هستند.

تفاوت RGB  با CMYK
RGB یک فرآیند افزودنی است ، به این معنی که قرمز ، سبز و آبی را در مقادیر مختلف بهم اضافه می کند تا سایر رنگها را تولید کند. CMYK یک فرایند کسری است. مقادیر مختلف فیروزه ای ، سرخابی ، زرد و سیاه برای “حذف” رنگ های منعکس شده از کاغذ استفاده می شود تا رنگ های دیگری را که می توانیم ببینیم ایجاد کند. این دو فرآیند دارای طیف رنگی متفاوتی هستند اما RGB امکانات گسترده تری را درفضای وب اختیار شما قرار می دهد.

چرا چاپگرها از CMYK استفاده می کنند

برخی از چاپگرهای فایل های چاپی را با RGB چاپ می کنند، اما بیشتر آنها (از جمله چاپ فوری) فقط با ترکیب رنگی CMYK چاپ می کنند، به این خاطراست که استاندارد سازی CMYK به لطف طیف رنگهای موجود آسان تر است. این بدان معناست که می توانند تمام محصولات چاپی شما را در طول دوره چاپ کاملاً سازگار نگه دارند.
تغییرات جزئی در RGB بسیار زیاد است به طوری که تضمین یکپارچگی رنگ ها در یک دوره چاپ، یا حتی بین دوره های مختلف چاپ ، تقریباً غیرممکن است. دلیل مهم دیگر این است که وقتی روی کاغذ چاپ می کنید ، رنگ های پیگمنت را روی بوم سفید اضافه می کنید و آن را تیره می کنید به همین دلیل است که از رنگ های CMYK کم رنگ برای چاپ استفاده می کنند..به عبارت دیگر برای چاپ کارت ویزیت ، چاپ بروشور و یا چاپ کاتالوگ ، باید از فرمت رنگی CMYK  استفاده کرد.
CYMK با استفاده از اسکنر GMG و نرم افزار مربوطه قابل کنترل است. این اجازه می دهد تا هر ماشین چاپ بدون در نظر گرفتن مشخصات فردی هر دستگاه، برای تولید یک رنگ استاندارد کالیبره شود. به همین دلیل است که پرینترهای تجاری بیشتر از CMYK استفاده می کنند ، زیرا به شما کمک می کند تا از یکپارچگی رنگ در بین چاپها و همچنین در دستگاه ها اطمینان حاصل کنید.

چرا نباید از  ترکیب رنگی RGB برای چاپ استفاده کنیم

سالهاست که چاپگرها به طراحان گرافیک می گویند که قبل ار فرستادن فایل گرافیگی خود رنگهای RGB را به CMYK تبدیل کنند و برای چاپ ارسال کنند. این کار برای اطمینان از این است که  که رنگهایی که  برای چاپ  استفاده می کنید بعد از چاپ نهایی تفاوتی با رنگ فایل اولیه نداشته باشد، زیرا مانیتور رایانه شما رنگ را با RGB روشن نشان می دهد در حالی که چاپ از CMYK استفاده می کند همچینین پیشرفت تکنولوژی به چاپگرها این امکان را می دهد تا از ترکیب رنگی استفاده کنند که به طور خودکار جوهر CMYK را با مقادیر RGB مطابقت می دهند تا نتایج بسیار مشابه تری ایجاد کنند. علاوه بر این ، چاپگرهای دیجیتال تجاری می توانند از جوهرهایی فراتر از CMYK استفاده کنند تا با طیف وسیع تری از رنگ RGB مطابقت داشته باشد.

به عبارت دیگر ، چاپ افست از فرمت رنگی RGB  پشتیبانی نمی کند.

نحوه تبدیل RGB به CMYK

اگر برخی از کارهای هنری خود را را در نرم افزار به صورت RGB طراحی کرده اید، ممکن است هنگام ارسال این اثر هنری برای چاپ با مشکل روبرو شوید. دلیل این امر این است که تبدیل از RGB به CMYK می تواند باعث تغییر رنگ شود، زیرا رنگها به گونه دیگری ایجاد می شوند.اگر می خواهید از مشکلات بعدی در تبدیل رنگ جلوگیری کنید ، بهتر است از نرم افزار طراحی استفاده کنید که به طور خودکار سند شما را در تنظیمات به صورت CMYK ذخیره می کند.

چه نرم افزاری هایی از CMYK استفاده می کنند؟

Microsoft Publisher ، Corel Draw و Quark Xpress  می توانند از RGB به CMYK تبدیل شوند. در Adobe InDesign و Adobe Illustrator ، گزینه “تبدیل به CMYK” را دارید و تنها کاری که باید پس از تبدیل انجام دهید ذخیره فایل به صورت pdf برای چاپ است.

برای چاپ RGB بهتر است یا CMYK؟

حالت رنگ RGB برای کارهای دیجیتال بهترین حالت است، در حالی که CMYK برای محصولات چاپی استفاده می شود. اما برای بهینه سازی کامل طراحی خود، باید مکانیزم های پشت هر یک را به خوبی درک کنید.اگر یک درصدم احتمال می دهید که فایل گرافیکی قرار است چاپ شود باید از فرمت CMYK استفاده کنید.

برای چاپ RGB بهتر است یا CMYK؟

پارسی چاپ به عنوان یکی از برجسته ترین شرکت های چاپی و چاپخانه های ایران ، که امتیاز کافی برای کار منظم با بسیاری از مشتریان را به همراه دارد. مجموعه پارسی چاپ می داند برای چاپ بهتر است از CMYK  استفاده کرد یا. RGB دانستن تفاوت بین حالت های رنگی RGB و CMYK  به طراحان کمک می کند خروجی بهتری را ایجاد کنند و همچنین دانش لازم را دارند که در چه مواردی نباید  از آنها استفاده کنند و به عنوان یک طراح، اشتباه گرفتن این مسئله هنگام ایجاد طرحی که برای چاپ در نظر گرفته شده احتمالاً منجر به یک خروجی نامناسب و مشتری ناراضی خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Summary
برای چاپ cmyk  بهتر است یا rgb
Article Name
برای چاپ cmyk بهتر است یا rgb
Description
تا حالا به این فکر کرده اید که برای انجام یک طرح گرافیکی باید از چه ترکیب رنگی استفاده کنید؟ البته قبل از آن باید مشخص کنید که طرح گرافیکی خود را برای وب یا چاپ لازم دارید. هنگام طراحی برای چاپ ، موارد کاملی وجود دارد که باید در نظر بگیرید مانند خود طرح ، ترکیب رنگی، نوع کاغذی که می خواهید استفاده کنید
Author
Publisher Name
چاپخانه آنلاین پارسی چاپ
Publisher Logo
استعلام 24ساعته- 09015546097 -